THE 11 COMMANDMENTS OF NANNY 911

Aku tgh membaca buku Nanny 911,
hehe baru je mula sedangkan buku ni bulan 4 ari da ade da..
anyway nak share sikit
sbb aku rasa ini penting sebagai peringatan kepada kita..
ini basic parenting nii..
aku translate explanation p BM la ye

1. Be Consistent
TIDAK makna TIDAK,YA maksudnya YA..Jangan mula2 kata tak boleh pastu bila letih dgr kita kasik jugak.
Aku slalu gak buat ni..huhu

2. Action Have Consequences 
Budak baik dapat rewards,budak nakal kena denda. Ni bukan nak rasuah anak ke apa cuma nak kasik pengajaran je.

3. Say What You Mean And Mean It
Fikir sebelum berkata-kata. Jangan cakap tapi tak maksudkan nya.

4. Parents Work Together As A Team
Mak Bapak kena la bekerjasama. Jangan mak kata tak boleh bapak pulak kata boleh.

5. Dont Make Promises You Cant Keep
Dah berjanji kena la tepati. Budak-budak ni dia ingat benda2 camni.

6. Listen To Your Children
Ambil masa,dengar apa kata anak-anak. Cuba fahami apa dia nak apa dia perlukan..

To Be Contuinued….

2 Comments

  1. dayah,
    i pun ada buku ni n tak abih baca lg…
    nak kena bagi DH baca skali, baru jalan kot

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge